MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Få mere mentalt overskud med en ny aktiv livsstil

Af Annoncør

Føler du dig stresset? Overvældet af hverdagen? Tung, oppustet og energiforladt? Hvad end du føler, er det måske, fordi du er mentalt i underskud og derfor ikke får rørt dig nok. En aktiv livsstil med en sund kost er med til at give dig et fornyet mentalt overskud, og det behøver ikke betyde, at du skal træne fem gange om ugen og spise kylling, ris og broccoli hver dag.

Er det netop manglen på overskud, der holder dig fra at ændre vaner, kan det være en god idé at få hjælp fra starten. Med en personlig træner, kostvejleder eller vanecoach – eller det hele i én – er du sikker på at få de rette redskaber og den hjælp, du behøver for at komme i gang med din livsstilsændring.

En personlig træner betyder ikke nødvendigvis timevis af hård træning i et svedigt fitnesscenter – alt efter hvilket forløb du vælger, kan du få råd til en sundere livsstil med gode vaner, når det kommer til aktivitet, kost og sundhed både mentalt og fysisk, som passer til dig.

Knaap er en personlig træner i København, som har dig og dine behov i fokus fra start til slut. Målet er et forløb, hvor der er plads til alt det gode i livet, og hvor det passer ind i din hverdag og ikke kun er en døgnflue, men bliver en del af dit liv – samtidig med målet om at give dig redskaberne til at fortsætte på egen hånd, når du er færdig med forløbet.

Kom godt i gang – og hold det!

Lige meget om du gør det selv eller med hjælp fra en personlig træner, er det vigtigt at komme godt fra start. Sæt dig ind i forskellige emner som kaloriebalance, ernæring og træning, så du ikke starter helt på bar bund – især hvis du står på egne ben.

Faktisk er det sværeste ikke at komme i gang, men at gøre det til en vane, som er en positiv del af din hverdag og livsstil. Det handler om at finde glæden, finde det, der passer til dig, og kombinere det med en kost og et mentalt mindset, der giver dig overskud på alle konti.

Prøv forskellige træningsformer

Hvad der fungerer for en anden, fungerer måske ikke for dig. Lad dig ikke afskrække af de store brød, der kaster sig rundt i squatracks og løfter de tungeste skiver til crossfit, eller de fitnesstyper, der rutineret går fra den ene styrketræningsmaskine til den anden. Du bør finde den træningsform, der fungerer for dig – og den bedste måde at gøre det, er at prøve en masse forskelligt med en personlig træner eller ved at tilmelde dig en masse forskellige hold i dit lokale fitnesscenter.

Gå fra spinning, zumba og step den ene uge og til crossfit, vægtløftning og cirkeltræning den anden. Så får du hurtigt afprøvet en masse forskelligt, der varierer mellem kondition og styrke, statisk og dynamisk, højintensitet og lavintensitet og meget mere. Først når du har prøvet en masse, har du mulighed for at skabe gode vaner for dig selv.

Vælg fra og til – uden dårlig samvittighed

Det vigtigste ved at få en aktiv livsstil – der holder ved – er at gøre det, der fungerer for dig. Og det handler både om kost og motion, hvad enten du trives i en restriktiv diæt og tæller kalorier, eller du har det bedst med at spise frit, men kontrolleret, og lade dig selv nyde et stykke kage eller fredagsslik i ny og næ.

Det samme gælder for træning: Det er okay at have en uge, hvor du aflyser styrketræning, løbe- eller cykelturen eller dine hold i fitness, fordi der foregår en milliard andre ting i din hverdag. Næste uge er en ny uge – og der behøver du ikke træne dobbelt og spise mindre for at gøre op for den foregående.

Hvis først den dårlige samvittighed fra aflyst træning og for mange aftener med takeaway får lov til at komme frem, påvirker det alle de valg, du tager – og så er det ikke en livsstil, du kommer til at holde. Så find roen i både træning og mad og vælg fra eller til med god samvittighed.

Dyrk yoga for den indre ro

At røre sig behøver ikke betyde hård cardiotræning eller store, tunge skiver på en vægtstang. Yoga er en alsidig træningsform, der gavner dig både fysisk og mentalt. Gennem vejrtrækningsøvelser, mindfulness og flow lærer du at koble af fra hverdagens stress og overvældende tankestrømme, så du bliver i nuet og ikke tænker på andet end at bevæge din krop og fastholde vejrtrækningen gennem alle øvelserne.

Nogle yogaformer er fysisk udfordrende, så du også får en god træning ud af det. Alt fra balanceøvelser til hurtige flows udfordrer både de store og små muskelgrupper i arme, ben, ryg og core, så du kommer gennem en helkropstræning med varierende intensitet – og samtidig finder en indre ro gennem din vejrtrækning og gentagne øvelser.