MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kendt fra Løvens Hule: Københavner-brand kæmper for en bæredygtig fremtid

Af Mathilde Mågård Hansen
Foto PR
Foto PR

Det er før set, at de medvirkende virksomheder fra det populære iværksætter-program på DR1, Løvens Hule, har fået enorm opmærksomhed.

Det gjaldt også for årets første store investering i 2021, Copenhagen Cartel, der producerer bæredygtig badetøj.

For Katrine Lee Larsen, som står bag brandet, handler det dog ikke blot om de kolde kontanter men om at være med til at skabe en mere bæredygtig fremtid og indse, at ingen er perfekte.

Foto PR

Iværksætter helt indtil benet

Copenhagen Cartel blev for alvor kendt, da virksomheden medvirkede i den nye sæson af Løvens Hule.

Historien starter dog for flere år siden, da Katrine indser, hvor stor en del plastik fylder i havet, da hun bor og arbejder på Bali.

”Jeg har nok altid været tiltrukket af start ups. Jeg vil rigtig gerne være med til at udfordre måden, som man gør tingene på,” fortæller hun om begyndelsen på det helt unikke badetøj.

Unikt er det, fordi det består af min. 78% genanvendte materialer.

”Selvom det er bæredygtigt, så er kvalitet og design vanvittig vigtigt for mig. Det skal vigtigst af alt sidde godt. I starten brugte jeg alle mine veninder til at finde den rette pasform,” griner Katrine, der selv har været inde over alle steps af processen til det færdige produkt.

”Helt indtil programmet har jeg faktisk haft et job ved siden af, men badetøjet har altid været mit frirum. Her har jeg ligesom kunne sætte mig ned og drømme mig ind i universet under mine helt egne rammer.”

Foto PR

Deler de samme værdier

Selvom Katrine var med i Løvens Hule med en investering som målet, så var det vigtigt at finde en investor, der delte de samme bæredygtige værdier.

Det lykkedes heldigvis med Christian Arnstedt og en investering på 700.000 kr.

”Vi er ikke perfekte, men vi forsøger hele tiden at gøre det bedre. Jeg er også ude på at lære, og jeg ville gerne have en med på den rejse,” fortæller Katrine efter deltagelsen i programmet.

”Vi kører ingen sæsoner eller lignende, som det normalt ses i modebranchen – vores styles er mere klassiske og kan bruges igen og igen. Det er helt klart også et af vores bæredygtige valg.”

Af samme årsag blev produktionen også rykket fra Bali til Portugal, da det ville gøre en stor forskel på den transportmæssige udledning af CO2.

På nuværende tidspunkt forhandles badetøjet primært i Katrines egen webshop, men hun har også valgt at indgå et samarbejde med det ny renoverede og yderst populære hotel, Villa Copenhagen, ved Hovedbanegården.

”Vi deler helt sikkert de samme bæredygtige værdier, og elsker hvordan deres ikoniske pool er opvarmet af overskudsvarme. Samtidig anerkender de virkelig mit brand og min mission, og det er en kæmpe støtte, når man bare stadig er en lille fisk,” fortæller Katrine om samarbejdet.

Foto PR

Arbejder på at udvide

For Katrine Lee Larsen er det klart drømmen at kunne mikse hende passion med arbejde, men det er stadig hårdt arbejde at være iværksætter – men alligevel er der intet, hun hellere ville lave.

”Min helt store drøm er at tage det her projekt udover landets grænser, og der er det fedt, at have Christian med på vejen.”

Foto PR

Det bæredygtige badetøj har det sidste stykke tid fået enorm opmærksomhed, selvom vejret udenfor ikke just indbyder til sandstrande og svømmeture.

”Vi havde selvfølgelig prøvet at forberede os, men opmærksomheden og vores tal på sociale medier er stukket helt af efter Løvens Hule, og det er mega fedt.

Lige nu glæder vi os bare til sol og sommer, og så skal det nok blive rigtig godt,” slutter Katrine Lee Larsen.

Bange for at misse nyt om Kbh? Meld dig til MigOgKbhs nyhedsbrev. Kommer hver fredag. Vi lover, det er godt.
Altid nyheder på MigOgKbh Facebook. Lækre billeder på vores Instagram