MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedsbrevet.

Clemens: “Guderne vil vide, at jeg har testet nattelivet i København”

Af Amanda Oline Petersen
Clemens. Foto: PR
Clemens. Foto: PR

De fleste kender Clemens som et af de helt store navne på den danske rapscene, men de seneste år har han gjort sig mere i arbejdet bag kulisserne og med produktioner som musicals og moderne cirkus.

Han var blandt andet en af hjernerne bag musikforestillingen “Natasja” i Operaen, og netop nu er han aktuel med cirkusshowet “Dracula drager vestpå”, som kan opleves på Bellahøj Cirkusplads i efterårsferien.

I den forbindelse har MigogKbh taget en snak med Clemens om den nye forestilling og hans forhold til København.

Mit forhold til København er…

“At jeg flyttede hertil i 1996, hvor København var Europæisk Kulturby. Hele byen var en stor festival, og det var fandme lidt af en ‘eye opener’. Der var bare kendisser på hvert gadehjørne.

Jeg troede, jeg var kommet til det forjættede land. Men jeg fandt ud af, at hverdagen var lidt en anden.

Jeg boede på Nørrebro. Det var fantastisk. Jeg tog bare bussen eller cyklen rundt fra hiphop jam til hiphop jam. Siden da har jeg boet på Vesterbro og Islands Brygge, og nu har jeg lavet klassikeren, og er flyttet i hus nord for København. Jeg er så også blevet 44 år i mellemtiden.

Det sjove er, at nogle af de undergrundsmiljøer hvor jeg har tilbragt rigtig meget tid, det er noget, jeg undgår som familiefar nu.

Jeg har jo været der i mit tidligere liv. Men nu, hvor jeg er flyttet fra byen, så sætter jeg alligevel pris på at være i de områder, for der er jo gang i den. Som en fornyet kærlighed til byen.”

Hvis jeg havde frit valg, ville jeg bo i…

“Arbejderkvarteret på Islands Brygge. Jeg har boet der på Njalsgade. Det ligger ved centrum med syv minutter på cykel til Rådhuspladsen og lige ved Christianshavn.

Jeg gik en tur langs vandet forleden, en af de sidste dage, hvor det var godt vejr. Det var fucking Roskilde Festival, og der var totalt smæk på, og det var så fedt at se.

Christianshavn. Foto: PR, Facebook

Så er det også tæt på grønne områder og ikke langt væk fra motorvejen. Og lufthavnen ikke mindst. Det gav sine goder til en turnerende musiker dengang.

Vi drømmer nu om, min kone og jeg, at få omvendt sommerhus, så med en sommerlejlighed inde i byen.”

Mig og København bliver uvenner, når…

“Skal jeg nævne parkering nu?

Og så synes jeg generelt, at man som byråd har gjort det sværere med trafik og brugt en masse penge, tid og ressourcer på at bygge chikaner i stedet for. Der kan jeg godt blive lidt træt.”

Når jeg tager ud og spiser i byen…

“Tager jeg på en ny vietnamesisk restaurant ved mælkebuen. Den er økonomisk inden for rækkevidde og hundrede procent autentisk. Der har de Pho, en vietnamesisk nationalret, der smager helt, som den skal.Det ved jeg, da min kone er vietnamesisk.

Der er altid fuldt hus, og det er i en kaliber, hvor man ser interiøret og tænker ‘gad vide, hvad der foregår her’, og når du så får maden, er det ligemeget med interiøret.

Hvis nu jeg skulle invitere en forretningspartner ud på middag, ville jeg tage på et af de der high level steder. Såsom Alchemist. Eller måske Kiin Kiin, for jeg er sgu glad for det asiatiske.”

Når jeg skal høre musik…

“Går jeg på Pakhus 11 og i Den Grå Hal på Christiania. Før i tiden, når jeg tog ud for musikken, var det altid der på Nørrebro, når der var hiphop jams, rockfest eller et skateboard-event i Fælledparken. Gerne, hvor der var graffitimalere og breakdancere til stede også.

Men på Nørrebro og Christiania har jeg tilbragt meget tid med musikken, og også lidt Vesterbro, fordi der var kulturen at finde, hvis man skulle gøre sit navn stort inden for rap.”

Min bedste musikoplevelse i byen…

“Der er flere. Men altså hiphop jams i Den Grå Hal på Christiania er altid noget særligt.

I 1996 havde jeg æren af at battle Wu Tang Clans nu afdøde Ol’ Dirty Bastard. Han bød folk op til en freestyle session, og jeg var jo freestyle rapper dengang.

Så jeg hoppede op på scenen, og det gik fuldstændig amok. Andre stod og gav ham approaches, men jeg stod bare og dissede ham med glimt i øjet selvfølgelig. Jeg var jo også fan.

Men at Ol’ Dirty Bastard hypede med, mens jeg stod og tog pis på ham. Det var en fantastisk oplevelse.”

Jeg henter inspiration fra…

“Det er allestedsnærværende, men det kulturelle niveau generelt er højt i København.

Desuden synes jeg, at vi danske kunstnere adskiller os fra udenlandske, fordi vi er nogle blæksprutter. Vi alle kan mere end én ting.

På ‘Natasja’ produktionen skulle vi for eksempel bruge en Christianiacykel ude foran. Det måtte så blive komponisten, der satte den i værk.

Vi danskere er fleksible og dermed også legelystne. I udlandet er de mere fordybende måske, i deres ene ting, men hvor i Danmark er det en kvalitet, synes jeg, at vi på et hold af fem mennesker kan skabe et arbejde, der klares af tyve mennesker i udlandet.

Den kunstneriske inspiration henter jeg fra min egen far. Han maler og har gjort det hele min opvækst.

Jeg synes af og til, at vinklen i teater og kunst frem for musik, er mere menneskelig, men også politisk for eksempel. Det kan jeg godt lide.”

Når jeg er kulturel i København…

“Nu laver jeg jo det her moderne cirkus for tiden, men jeg nyder også at se de traditionelle cirkusshows, for ligesom at hente inspiration derfra til det, jeg laver.

Tidligere gik jeg meget på kunstmuseer. Alt fra små etablerede street gallerier til de store, Louisiana, Charlottenborg og Arken.

Operaen er også værd at nævne. En vanvittig arkitektur, ud til vandet og det ekstravagante med byen på den anden side.

Jeg tilbragte hele min sommer på Operaen, da jeg lavede hyldestshowet ‘Natasja’. Det var helt klart en oplevelse.”

Hvis jeg skulle vise en turist København…

“Ville jeg vise Guldbergsgade eller bare noget differentieret kultur.

Nogle undergrundsmiljøer, fordi der stadig er den her ‘folk gør, hvad de har lyst til’-vibe.

Måske ville jeg også vise Broens Gadekøkken eller det nye vækstlag ude ved Lokomotivværkstedet.”

Foto: Broens Gadekøkken, PR

Det bedste ved København…

“Er, når du vågner med tømmermænd i byen. Der kan du nemlig cykle på ret kort tid ud til et sted ved vandet eller ved et friskt åndehul.

For da jeg boede i New York i 2008 og 2009 og vågnede med tømmermænd, kunne man ikke få frisk luft eller frisk vand uden at tage toget i to timer ud af byen.

Det, synes jeg, er en af de bedste kvaliteter ved København som en storby. Jeg har prøvet at drukne i storbyer, og det er klaustrofobisk, sjovt nok.”

Når jeg har brug for en pause…

“Går jeg en tur. Da jeg boede på Vesterbro, gik jeg ned til havnen, og helt ud forbi Sjællandsbroen.

Der er en cykelsti, og den, synes jeg, er fed at gå ved, for der var man lidt ude i det fri.

Ellers er der Christiania selvfølgelig. Der har jeg gået mange ture ved Voldene. Og Christianshavn er også et godt sted at trække en pause, fordi der på den ene side er tæt befolket og den anden side lidt frihed.

Sidst er der også Fælleden, fra da jeg boede på Islands Brygge.”

Den bedste måde at bevæge sig rundt i København på er…

“På cykel. Men det er også helt klart fedt at opleve byen på vandet. Indre By er jo også i gamle dage bygget til at kunne komme rundt med både i kanalerne.

En anden ting med vandet er faktisk, at jeg scubadivede meget, for at få det der afbræk fra byen. Jeg har jo brugt mange weekender på at tage på Københavns mange cocktailbarer og klubber. Guderne vil vide, at jeg har testet nattelivet.


Så jeg prøvede at finde på noget at lave, og scubadivede så sammen med Kingfish, som dengang lå på Helgolandsgade. Nu ligger den i Sydhavnen vist. Det var fedt.

Så fik man en fyraftensdive for 500 kroner inklusiv grillpakken. Man finder både knallerter og toilletter på bunden af Københavns Havn.”

København har for mange…

“Høje facader. Undskyld jeg siger det, men København er jo en relativt grim by med grå bygninger og industrikvarterer, hvis du kommer ude fra motorvejen af, fra jyllandssiden.

Men hvis du kommer fra Sverige og kører ind til byen, så er det mere et palads, du møder. Der kan man godt se, at facaderne er blevet høje ud mod vandet fra gammel tid.”

Dit nye Dracula-show…

“Er udarbejdet fra unges kommunikation nu til dags. Jeg har siddet og set shorts, reels og memes i bunkevis, men jeg har også hentet inspiration fra eksempelvis Cartoon Network.

Den verbale kultur blandt unge er mere forandret end nogensinde før. Min generation, zapper-generationen, zappede meget med fjernbetjeningen, og de unge i dag scroller korte videoer igennem. Jeg er ikke for eller imod noget af det, men mere bare for at forstå, hvor vi er.

“Dracula drager vestpå” har premiere 13. oktober. Foto: PR

Når man laver et fysisk show som det her, kan man ikke bare zappe væk eller scrolle videre.

Man skal være på dupperne for at gøre det attraktivt.  Men samtidig skal man have en erkendelse af, at hvis man bare har forstået grundintentionen i scenen, så behøver man ikke forstå alle ordene.

Man kan sådan set godt servere voksensprog, eller noget terminologi, men sørge for at karakterne laver bevægelser, der så skaber forståelsen i handlingen hos børn.”

Man skal se Halloween Cirkus fordi…

“Det er et show med en masse handling. Og vi flipper lidt mere ud, end man tør gøre, hvis man er på et teater.

I forhold til scene-action, er der nogle ting, vi laver, som man simpelthen ikke kan få lov til andre steder. Vi laver noget, der er lidt vildere.

Det afspejler sig også i handlingen. Det er blevet moderne, synes jeg. Det kan med teatrets værktøjer blive trukket lidt baglæns, men jeg er også en, der altid søger det nye.”

Det bedste ved det jeg laver lige nu…

“Er sammensmeltningen. For mig personligt. Sammensmeltningen af det, jeg har lavet i 20 år som teaterperson.

Altså jeg har lavet meget gennem tiden, men jeg synes, der hvor jeg er nu med Halloween Cirkus, at fusionen med både det, jeg kan fra musikbranchen, men også teaterbranchen, kommer til udtryk i samme produkt.

Det er også nu, at min generation bonger, og den almindelige dansker på den ene eller anden måde altid kender noget fra hiphopkulturen.

Igen kan man tale om blæksprutten, for artister som Seebach, Medina, Anders Matthesen, Lukas Graham, nogle af de største entertainere, kan også skrive en film eller lignende.

Det gør, at den generelle kultur, den contemporary kultur, vi har lige nu i Danmark, er i kontakt med det, jeg har stået for i mere end 30 år.

Det gør, at jeg kan brede vingerne endnu mere ud. Man havde jo heller ikke set en rapper stå bag et stort hyldestshow om en afdød rapper som i ‘Natasja’ tilbage for 30 år siden. Og nu er vi i et cirkustelt.”

Del artikel


Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


Læs i kategorien

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Læs i kategorien