ANNONCE
MigogKbh Nyt

Du får:

  1. Nyheder om og eksklusive Guider til København.
  2. De nyeste og hotteste tips indenfor Mad, Kultur, Shopping og Oplevelser i Kbh.
  3. Eksklusive tilbud, som du får først.

Ved tilmelding til MigogKbh Nyt accepterer du samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Gælder fra i dag: Ny lov på el-løbehjul træder nu i kraft

Af Michael Qureshi

El-løbehjulet er blevet populært – ikke mindst blandt unge.

Men mange kender slet ikke reglerne for de elektriske løbehjul, og nu kommer der endnu en regel, der skal overholdes.

Fra i morgen lørdag d. 1. januar 2022 bliver det nemlig ulovligt at køre uden hjelm.

Har man glemt hjelmen, vanker der en bøde.

Derudover træder andre nye love i kraft. Blandt andet betyder det, at fartbøder stiger med 20 procent. Det er første gang siden 2012, at man hæver taksterne på fartbøderne.

Her i København er det dog især den nye lov omkring el-løbehjul, som får en væsentlig betydning. Der har været mange ændringer på el-løbehjul, siden de indtog Hovedstaden med fuld kraft.

Men nu er det altså slut at tage el-løbehjulet spontant rundt omkring i København, hvis man ikke samtidig har en godkendt hjelm med sig.

Generelt skal man følge cykelreglerne, når man kører på el-løbehjul – forstået på den måde, at man ikke må køre på fortovet, man skal give tegn, når man svinger og standser, man må ikke bruge håndholdt mobil osv.

Nu vanker der så bøder fra politiet, hvis man bliver taget i at køre på el-løbehjul uden hjelmen.

Når det gælder fartbøder, så bliver det altså dyrere at køre for stærkt.

Markant dyrere at køre for stærkt

Den mindste almindelige færdselsbøde vil fremover lyde på 1.200 kr.

Kører du 80 km/t i en byzone, hvor du højest må køre 50 km/t, vil du med de nye takster skulle betale 4.200 kr. i bøde. 

Det er første gang siden 2012, at man har ændret taksterne for fartbøder. FDM, bilejernes organisation, mener, at det giver god mening, at bødeniveauet følger de andre stigninger i samfundet.

“Men merindtægten fra bøderne bør naturligvis gå til bedre trafiksikkerhed og mere synligt politi på vejene,” forklarer Dennis Lange, chefkonsulent i FDM, i en pressemeddelelse. 

Del artikel