Vil skabe en bæredygtig arbejdsplads: To lokale restauranter har taget nye metoder i brug
Så er vi nået til sidste runde af vores artikelserie om fremtidens restaurant.
Tidligere har du kunne læse om DiningSix, der har skabt et nyt kodeks for god opførsel, Madklubben som har givet deres medarbejdere mulighed for at udlevere gult kort til grænseoverskridende gæster og LOCA Gruppen som har gjort to bærende medarbejdere til medejere af butikken.
Denne gang skal det handle om restauranterne Il Buco og La Banchina, der begge har indført nogle nye vilkår, som skal gøre branchen mere fordelsagtig for deres medarbejdere.
Investere i nuværende medarbejdere
Hos restauranterne Il Buco og La Banchina er bæredygtighed et afgørende nøgleord.
Både når det kommer til deres valg af råvarer og leverandører – men altså også når det handler om hele deres forretningsmodel.
Det fortæller ejer Christer Bredgaard til MigogKbh.
”Helt konkret har vi i år indført betaling for alle de timer, vores medarbejdere er på arbejde. I mange brancher er det helt normalt at have overarbejde som interessetimer, men det vil vi gerne gøre op med.
Derudover har vi også tilføjet pension og sygeforsikring for alle deltidsansatte, så ordningen ikke kun gælder vores fuldtidsmedarbejdere.”
De nye vilkår har allerede vist deres frugt i virksomhedens nyeste medarbejderundersøgelser, hvor tilfredsheden er steget på arbejdspladsen.
”Egentlig handler det jo om, at medarbejderne skal føle sig værdsat, så naturligvis skal de lønnes for det arbejde, de yder.
Vi vil gerne tage hånd om de medarbejdere, vi har, så vi kan fastholde dem på sigt. Derfor indfører vi også et nyt talentprogram i 2023, så vi kan gøre vores medarbejdere endnu dygtigere,” fortæller Christer Bredgaard.
Bæredygtighed på flere niveauer
Både Il Buco og La Banchina er særligt kendt for deres niveau af økologiske, lokale og bæredygtige råvarer i køkkenerne.
Men i fremtiden vil de også gerne rette fokus på andre steder end madlavningen alene.
”Selvom vi ’kun’ har to restauranter, så har vi stadig prioriteret at have en HR-afdeling. Det er der ikke mange mindre virksomheder, som har.
Men for os er det supervigtigt at kunne give vores ansatte den rette support,” fortæller Christer Bredgaard.
”I fremtiden vil vi gerne være med til at inspirere både gæster og endnu flere restauranter til at tænke bæredygtigt på flere niveauer.
Mange københavnere har et køleskab derhjemme, der er proppet med økologi, men når de er ude at spise, så er de lige pludselig ikke så kritiske.
Man må gerne stille spørgsmål til restauranternes processer. Det kræver bare også, at man som gæst er villig til at betale for det,” slutter Christer Bredgaard.